כתבה בדיקה
מבחני רכב
טל אבן ו
מקסוס מיפה MAXUS MIFA 7 – מבחן דרכים
הדגם החדש של מקסוס נכנס בסערה לקטגוריית רכבי ה-7 מושבים פול סייז החשמליים, תוך שהוא מניף תג מחיר הנמוך ממתחריו בעשרות אלפי שקלים לכל הפחות.
האם יש לו כלי מכירה נוספים, מלבד המחיר, שיהפכו אותו ללהיט מכירות בקרב משפחות גדולות?
טרקנו את דלתות הצד החשמליות ויצאנו לבדוק.
מקסוס מיפה MAXUS MIFA 7 – רקע
- מקסוס, מותג השייך לקבוצת Saic Motor, עובדה שאף מתנוססת בגאון על ישבנו של דגם המיפה 7 שנבחנת כאן, החלה את פעילותה כיצרנית כלי רכב חשמליים פרטיים ומסחריים כבר בשנת 2011, על ידי קבוצת LDV (Leyland DAF Vans), יצרן וואנים בריטי. כיום נמכרים מוצרי מקסוס גלובלית ב-87 מדינות.
- לארץ הגיע המותג לראשונה ב-2021 תחת היבואן צ'יינה מוטורס, שמאז מכר בשוק המקומי כמה מאות רכבים בשנה.
- כעת המותג מגיע גם על ידי קבוצת UMI, תחילה עם דגמי מיפה (MIFA), וה-7 הוא נשוא מבחן זה; המותג מציע רכבים חשמליים להם 7 ו-8 מקומות ישיבה, שכבר הספיקו לזכות בציון של 5 כוכבים במבחני הבטיחות Euro NCAP.
- לחגיגה מצטרפת בקרוב גם היבואנית אוטו חן מבית קב' בליליוס, אף היא קיבלה זיכיון מקומי להבאת המותג.
- בשנת 2023 נמכרו קרוב ל-100 אלף כלי רכב מבית המותג מקסוס ברחבי העולם, כשליש מהם בשוק הסיני.
מקסוס מיפה MAXUS MIFA 7 – עיצוב חיצוני, מימדים
- העיצוב החיצוני מתאפיין במוטיבים עכשוויים, כמו חזית עם יחידות תאורה קובייתיות ופסי לד צרים מעליהן, פנסי לד אחוריים צרים וארוכים וחלונות כהים מאחור, פסי ניקול לאורך ולרוחב המרכב וידיות נשלפות לדלתות.
- לצד אלו, מגיע עיצוב קובייתי פונקציונלי של מיניוואן, כזה שישנע בנוחות מרבית את כלל היושבים ברכב, וזה כולל גם את אלה הישובים בשורת המושבים השלישית.
- המראה שייך לעולמות ה-MPV הקלאסיים, עם חלונות ענקיים, לרבות זה המכסה את אזור קורות C-D וגם זה האחורי – יחד עם הדלת שעליה הוא מותקן, משטחי פח גדולים בצידי הרכב, גלגלי 18" עליהם חישוקים אטומים שנועדו להיות חסכוניים, וללא אלמנטים של איפור המאפיין רכבי פנאי, כמו בתי גלגלים נפוחים, דמוי סופיות של מיגון תחתון או דיפיוזר מאחור.
- התוצאה הכללית הרמונית, גם אם מעט מגושמת מזוויות מסוימות, אך היא מוצלחת למדי בהתחשב במטרות שלשמן נועד ועוצב.
- מימדי המיפה 7 נדיבים, עם 4.907 מ' לאורך, 1.885 מ' לרוחב, 1.768 מ' לגובה ובסיס גלגלים של 2.975 מ'.
מקסוס מיפה MAXUS MIFA 7 – עיצובי פנימי, הנדסת אנוש ואיכות חומרים
תא הנהג של המקסוס מיפה 7 תואם את מה שמוצאים כיום בהרבה מן המכוניות הטכנולוגיות מהדור החדש, וזה אומר מראה נקי ונטול כפתורים, צמד מסכים זהים בגודלם עבור לוח המחוונים והמולטימדיה (12.3" כל אחד), קונסולה מרכזית רחבה וצפה, עם מקום להנחת הטלפון הנייד, לעיתים גם לשניים כמו כאן, כשאחד מהם משמש במיפה 7 כמשטח לטעינה אלחוטית.
במיפה 7 Premium שאיתנו (רמת הגימור הגבוהה מהשתיים) ישנם ריפודי נאפה רכים למושבים, דש בורד דו גוני עם שילוב בין חום מוקה בהיר לבז', ופסי כרום לרוחב המסתירים פתחי מיזוג; כל אלה נותנים את הטאץ' לטובת תחושה יוקרתית ומזמינה.
על ההגה כפתורים לשליטה בבקרת השיוט האדפטיבית (הפעלתה דרך ידית ההילוכים שעל ההגה), למערכת השמע, לתפריטי מחשב הדרך ועוד.
התפעול שלהם לא אינטואיטיבי עם לא מעט ניסוי וטעיה ולא זאת בלבד, החיווי שלהם בהיר מדי ולא ניתן לראות אותו כלל, בטח לא בשעות האור.
המושבים עצמם מרווחים ונוחים, התקרה גבוהה הרחק מעל לראשי הנוסעים, והרוחב נותן תחושה של מיניוואן גדול מאד.
המסכים עצמם אינטואיטיביים למדי אחרי תרגול, סרגל הכפתורים בתחתית המסך מעט קטנים מדי. הם מקושרים לאנדרואיד ולאפל, ובגרסה הנוכחית – למערכת השמע יש 8 רמקולים (6 בגרסת הכניסה).
מתחת למסך יש שורה של כפתורי מגע המהווים קיצור להפעלת או לכיבוי המזגן, כפתור הבית, הפשרת אדים, נעילת הדלתות וגם פתיחה חשמלית של 2 דלתות הצד שיש בדגם הבכיר (הימנית בלבד היא חשמלית בגרסת לקשרי).
---
בשורת המושבים השניה יש 2 כסאות קפטן עם ידיות מתקפלות מכל צד, ביניהם ניתן לעבור בקלות לשורת המושבים השלישית. בשורה השנייה הנוסעים נהנים מבקרת אקלים נפרדת עם פתחים מעל לדלתות וצמד מחזיקי כוסות מתקפלים בגב הקונסולה הראשית.
יש כאן שקעי טעינה לניידים ומגירה די עמוקה לאחסון חפצים. יצוין כי המגירה עשויה מפלסטיק דקיק ומרגישה עדינה מדי, כמו תריסי המזגן המותקנים בשורות האחוריות.
הנוסעים בשורה השנייה ייהנו מהמון מקום לרגליהם, הרצפה שטוחה, המושבים עצמם נמצאים על מסילה לטובתם או לטובת אלה שיושבים מאחוריהם, וגם גב המושבים ניתן להטיה במספר זוויות.
---
בשורת המושבים השלישית יוכלו לשבת 2 מבוגרים וילד לאורך זמן ובנוחות גבוהה יחסית. לשלושה מבוגרים, גם בגודל ממוצע, יהיה צפוף. עם זאת, גם כאן ניתן להטות את גב הנוסעים וליצור מקום שיותר נעים לשהות בו, לצד מחזיקי כוסות, שקעי טעינה נוספים ופתחי מיזוג.
---
תא המטען מכיל 280 ליטרים, כשכל המושבים בשימוש, וזה טוב לכמות מדודה של שקיות או לשתי מזוודות וטרולי. קיפול המושבים שבשורה השלישית מגדיל את נפח התא ל- 760 ליטרים יעילים מאד.
מקסוס מיפה MAXUS MIFA 7 – אבזור ומחיר
מחיר גרסת הבסיס, Luxury, הוא 215 אלף שקלים. גרסה זו כוללת מושבים עוטים חומר דמוי עור, מושב נהג בתפעול חשמלי, מצלמות 360 וחיישנים מלפנים ומאחור, מראות צד מתקפלות חשמלית, פתיחה והפעלה ללא מפתח ועוד.
הגרסה הבכירה, Premium, זו שאיתנו במבחן, מתומחרת ב- 250 אלף שקלים, ומעבר למה שתואר עד כה, היא מוסיפה גג שמש פנורמי גדול עם תריס גלילה, מסילות על הגג, חיבור V2L למכשירי חשמל חיצוניים, דלת תא מטען מופעלת חשמלית, כיוונון חשמלי גם למושב הנוסע, חימום ואוורור למושבים הקדמיים וזיכרונות למושב הנהג, חימום להגה ועוד.
מקסוס מיפה MAXUS MIFA 7 – בטיחות
מיפה 7 זוכה לציון בטיחותי של 7 מתוך 8. יש כאן 6 כריות אוויר, בקרת שיוט אדפטיבית, מניעה אקטיבית מסטייה מנתיב, בלימה אוטונומית בחירום, גם בפני הולכי רגל ורכב דו גלגלי, זיהוי רכב בשטח מת, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, התרעה על עייפות נהג והיסח דעתו, אור גבוה אוטומטי, התרעה מפני פתיחת דלת בעת תנועה חולפת ועוד.
בפועל, חלק ממערכות הבטיחות עובדות לעיתים באופן דומיננטי מדי, כמו תיקוני היגוי ושמירה על נתיב באופן אגרסיבי מדי.
החיישנים שמנטרים את עיני הנהג, הנמצאים על קורה A השמאלית, עובדים ביתר, ולא זאת בלבד, כל עוד תרכיבו משקפי שמש, המערכת תתריע שפעולת החיישנים מופרעת, וההודעה תישאר שניות ארוכות בלוח המחוונים, תוך שהיא מסתירה את נתון הקילומטרים שנותרו בסוללה.
דבר נוסף שקורה אולי מטעמי בטיחות, אך הוא מפריע עד מאד – עוצמת השמע של המערכת תוחלש למינימום לא רק בעת נסיעה לאחור, אלא גם כל עוד תאותתו לפני פניה או במעבר בין נתיבים.

מקסוס מיפה MAXUS MIFA 7 – הנעה, מנוע, סוללה וטווח
המנוע הכל חשמלי שכאן מפיק 245 כ"ס והמומנט עומד על 35.7 קג"מ. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 8.7 שניות וההנעה קדמית.
בדגם הפרימיום היקר יותר מותקנת סוללה בקיבולת של 90 קווט"ש (77 קווט"ש בלקשרי).
הטעינה בקצב 11 קווט"ש בקצב ביתי או עד 130 קווט"ש בטעינה מהירה, והזמנים המוצהרים עומדים על 40 דקות לטעינת 20 ועד 80 אחוזים בקצב מהיר, או 9 וחצי שעות לטעינת 5 ועד 100 אחוזים בטעינה ביתית.
היצרן מצהיר על טווח מקסימלי של 480 ק"מ לסוללה הגדולה (ברכב הנבחן) ו-410 ק"מ בסוללה הקטנה יותר.
בפועל, המבחן כלל תנאי שיוט קלים באופן יחסי ועדינים, אוטוסטרדות מהירות (שהן אהובות פחות דווקא על רכב חשמלי לעומת זחילה עירונית), הכל במהירויות שיוט חוקיות, לצד התנהלות ברחובות הכרך. לא היה מעלה הררי, גם לא בוצעו תאוצות חזקות או עקיפות הרואיות. יש ל-UMI כלי רכב שונים בתכלית להציע, בדיוק למען המטרה הזו.
עדיין, שימוש ב-97 אחוזים של הסוללה לפני טעינתה מחדש, הראו טווח נסועה אמיתי של 401 ק"מ, וזה אומר שבמבחן שלנו הטווח האמיתי ל-100 אחוזים של שיוט מנומס במוד Eco, בחלקו המכריע של המבחן, עמד על 413 ק"מ.
מקסוס מיפה MAXUS MIFA 7 – נוסעים
נסיעה עירונית עברה בנעימים על כל ששת הנוסעים המבוגרים שאכלסו את המקסוס, 2 בכל שורה.
לכולם היתה תחושה של נושאת נוסעים שקטה ומהודרת, ואפילו מהשורה השלישית לא נשמעו טענות לגבי המרווח, במיוחד אחרי שהופעל שם המזגן דרך המסך המרכזי.
הגג מעל גדול ומאיר את תא הנוסעים, הגוונים הבהירים מחמיאים לו מאד, המנוע שקט ורק ה"צליל החשמלי" שמתריע בפני הסביבה על קיומכם מפר מעט את השקט.
המצלמות, יחד עם החיישנים, וקוטר הסיבוב שאינו מוצהר, אך מרגיש לא גדול (באחות הגדולה – מיפה 9, מדובר ב-12 מ'), כל אלה מאפשרים תמרון עירוני קל, לרבות בנסיעה לאחור ובחניות.
המתלים רכים וסופגים שיבושים היטב, הישיבה גבוהה אך לא מדי, מה שמלמד שגם טיפוס לרכב לא דומה לזה שברכב שטח גבוה.
אל תפעול המסך ניתן כאמור להתרגל, ובשלב מסוים ניגשים כמעט אוטומטית לנטרול מערכות בטיחות אקטיביות שחלקן יותר בגדר "זאב, זאב" בשל ריבוי הצפצופים, מאשר סיוע אמיתי לנהיגה.
מכאן תוכלו לשחרר גם את בלם היד החשמלי, שלא ישתחרר כל אימת שלא יחגור הנהג את חגורת הבטיחות. זה נשמע חיוני ובטיחותי, כנראה שפחות תעריכו את הפיצ'ר הזה בעת תמרון אחורה-קדימה אותו תרצו לבצע ללא חגורה, לתוך חנייה עירונית.
פתיחת וסגירת הדלתות החשמליות האחוריות (במקביל לגוף הרכב) מתבצעות באופן נוח למדי, דרך השלט, דרך כפתורים שמתחת למסך המרכזי וגם מכפתורים נוחים שעל קורה B, מול הנוסעים ששם; לשם פתיחת דלת תא המטען החשמלית ממושב הנהג, רצוי לוודא שיש שם מספיק מקום מאחור.
---
מחוץ לעיר ניתן להתרשם מבידוד רעשים איכותי, וגם שלמנוע שהוכיח את אופיו הנמרץ בעיר- יש עוד מספיק מחץ גם בכביש המהיר. אין כאן תאוצות מדביקות גב למושב, כן יש כאן התנהלות מהירה באופן מספק ומעבר לכך (במיוחד במוד ספורט).
מעבר לכך המתלים הרכים דואגים לרמה גבוהה של נוחות גם כאן, והשימוש בבקרת השיוט האדפטיבית יעיל ועובד היטב. יחד עם זאת, מרכוז בנתיב פחות מדיוק, ויגרום לדילוגי ימין-שמאל מסוימים בתוך הנתיב עצמו.
אופי הרכב לא באמת דורש להגיע גם אל הכביש המפותל והמאתגר, המיפה 7 לא נועד לשם, לא מבחינת ההגה הקל והמנותק, זוויות הגלגול הקיימות, הנטייה לתת היגוי והעברות המשקל המסורבלות. נציין כי הסוללות המותקנות בסמוך למרכב התחתון מאפשרות מרכז כובד נמוך ותחושות טובות של ביטחון ויציבות.
הייעוד של המיפה הוא לשהות כמה שיותר בכביש המהיר, לשייט מעדנות וגם לזחול בפקקים, שם גם צריכת החשמל תהיה אופטימלית.
מקסוס מיפה MAXUS MIFA 7 – מסכמים
UMI חשפו את דגם ה- Mifa 7 והדבר הבולט והמדיד ביותר שהיווה בשורה של ממש, ושעבורו לא נדרש מבחן דרכים – הוא המחיר. בעצם, המיפה 7 מנסה לכתוב באופן מיטבי את נוסחת התמהיל של מימדים, נוחות וערך.
מדובר במיניוואן בגודל מלא המיועד ל-7 נוסעים, הזול בעשרות אלפי שקלים ממתחריו מונעי הבנזין, כמו קיה קרניבל, ובמאה אלף שקלים ומעלה מהמתחרים החשמליים, כמו BYD טאנג וקיה EV9.
אך מחיר זה לא הכל, והוא צריך להיות מגובה ברכב שעדיין שווה את מחירו האבסולוטי – העומד על 215 ועד 250 אלף שקלים.
וכאן אנו מגלים מיניוואן גדול עם עיצוב עכשווי, שמאידך לא מנסה להתייפייף ולאמץ מוטיבים מוגזמים של עיצוב. העיצוב הכללי הרמוני ומודרני, גם אם מגושם מעט מזוויות מסוימות.
תא הנוסעים אף הוא בעל מראה נקי ומודרני, מאובזר, נוח ומרווח, וגם היושבים מאחור, בשתי השורות, מקבלים מידה נדיבה של פינוק כמו למשל ממושבי הקפטן, מבקרת אקלים נפרדת ומשקעי טעינה. מושבי הקפטן מאפשרים גם גישה נוחה למושבים שבשורה השלישית.
האיכות הפנימית טובה לרוב, רמת הבטיחות גבוהה, המנוע מספק ביצועים טובים לכל מטלה לה יועד המיפה, וגם הטווח החשמלי מספק ברוב המקרים, גם אם אינו מרשים באופן מיוחד.
בשקלול עם המחיר של הדגם, נראה שיש כאן עסקה משתלמת במיוחד, שכל משפחה ברוכת ילדים שמחפשת ואן גדול ומאובזר, וגם מוכנה לעבור לרכב כל חשמלי - חייבת לבדוק.
MAXUS MIFA 7 PREMIUM
מחיר (₪)
249,990
אורך (מ')
4.907
רוחב (מ')
1.885
גובה (מ')
1.768
בסיס גלגלים (מ')
2.975
משקל עצמי (ק"ג)
2,239
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל')
280 / 760
טווח נסיעה לטעינה מלאה (ק"מ) (מוצהר/ בפועל)
480 / 413
הספק מנוע (כ"ס)
245
מומנט (קג"מ)
35.7
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ')
8.7
קיבולת סוללה (קווט"ש)
90
משך טעינה ביתית AC (5%-100%)(דק')
570
משך טעינה מהירה DC (20%-80%) (דק)
40
קצב טעינה מקסימלית (מהיר DC/ ביתי AC) (קווט"ש)
130 / 11
משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)
5 / 100,000
משך אחריות על מערכת חשמלית (סוללה)
(שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)
8 / 200,000
